Emigrantinstitutet

Till: Bo Frank , Kristina Alsér

Ska Emigrantinstitutet (SEI) inkorporeras i ett regionalhistoriskt centrum under en med Smålands Museum, ev. också Kronobergsarkivet, gemensam styrelse och chef. Konsekvensen skulle för SEI:s vidkommande bli att de abdikerar som nationellt och internationellt forskningsinstitut för att bli en arkivdepå under Smålands museum. Detta strider i högsta grad mot institutets stadgar liksom mot instiftaren Gunnar Heléns intentioner och över fyra decenniers framgångsrikt arbete på bägge sidor Atlanten.
Vilken reaktion ger detta, t.ex. på riksplanet, i Svensk-Amerika, i forskarvärlden eller hos Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, som under årens lopp anslagit 20 miljoner kronor till verksamheten och Utvandrarnas hus och som motiverat sin generositet med institutets nationella och internationella ställning? Är det institut som sedan l968 dragit minst en miljon betalande besökare till Utvandrarnas hus och som enligt engelskspråkiga resehandböcker är Växjös främsta turistattraktion inte värt mer?
Låt Emigrantinstitutet leva vidare som egen enhet, och satsa på utökning istället för nerdragning

Den här namninsamlingen startades den 8 maj 2008 av Mats Ahlgren
Insamlingen avslutades den 31 maj 2008

Adress: http://www.namninsamling.com/Emigrant