Stoppa censuren av Liv Strömquist!

Till: Förbundet Djurens Rätt

Liv Strömquists serie om köttindustrins påverkan på klimatet som skulle publiceras i kommande nummer av tidningen Djurens Rätt har stoppats av tidningens ansvarige utgivare, Anders Ekelund, som sitter i Djurens Rätts förbundsstyrelse och är moderat kommunalpolitiker i Partille.
Anledningen är att statsminister Fredrik Reinfeldt i en ruta säger att han är sugen på att äta bergsgorilla.

Det är oacceptabelt att en politiker på det här sättet går in och ändrar redaktionella beslut i efterhand, av lojalitet med sin partiledare. Att stoppa en serie för att den kritiserar ett lands statsminister är hör inte på något sätt hemma i ett demokratiskt samhälle, utan är ett beteende vi bara känner igen från de allra mörkaste hörnen på vår planet.

Vi uppmanar tidningen Djurens Rätt att omedelbart dra tillbaka beslutet att stoppa Liv Strömquists serie om köttindustrin.

Vi uppmanar också alla serietecknare, såväl som fotografer, illustratörer och journalister, att bojkotta tidningen Djurens Rätt så länge det redaktionella arbetet censureras och duperas av ledningen, till stöd för såväl Liv Strömquist och pressfriheten, som för redaktionen för tidningen Djurens Rätt.

läs mer här

Den här namninsamlingen startades den 8 mars 2008 av Fabian Göranson, Kolik Förlag
Insamlingen avslutades den 9 maj 2009

Adress: http://www.namninsamling.com/djurens_ratt_censur