Kräv Sveriges & EUs engagemang i hedersvåldsfrågan

Till: pela_fadime@yahoo.se

Resolution

I Sverige drabbas årligen tusentals barn och ungdomar av det hedersrelaterade våldet. Undersökningar visar på den stora omfattningen och de olika former av förtryck och våld som drabbar offren, både inom och utanför familjen. Situationen är densamma i hela Europa. Därför krävs det gemensamt arbete och planering för att kunna bekämpa det hedersrelaterade våldet.

Därför kräver vi att:
1. Sverige ska använda sitt mandat som ordförande för att mobilisera alla gemensamma krafter och resurser inom EU för att motarbeta det hedersrelaterade tvånget, förtrycket och våldet i alla förekommande former.

2. Det europeiska parlamentet ska verka för ett aktivt ingripande mot hedersvåldet. Det gäller inte minst tvångsgifte. Det europeiska parlamentet har alla förutsättningar för att sätta press på EU-länder att bilda ett gränsöverskridande organiserat samarbete för att skydda offren för det hedersrelaterade förtrycket och våldet.

Den här namninsamlingen startades den 10 juni 2009 av Sara Mohammad, Glöm Aldrig Pela och Fadime Riksföreningen
Insamlingen avslutades den 11 juni 2010

Adress: http://www.namninsamling.com/euoheder