Beskatta flygindustrin och begränsa inrikesflyget

Till: Andreas Carlgren (c), miljöminister

Den senaste tiden har klimatfrågan hamnat rejält i fokus. En miljöbov som ofta glöms bort i miljödebatten är flyget. Flygindustrin är på kraftig expansion och släpper ut mest jämfört med övriga transportmedel. En tripp till Mallorca motsvarar 20 kilometers bilfärd fram och tillbaka varje dag under ett helt år. I Sverige står flyget för ungefär fyra procent av koldioxidutsläppen och det är en av de sektorer som snabbast ökar sina koldioxidutsläpp. Tyvärr är flyget inte pålagt någon energi- och koldioxidskatt, vilket är extremt gynnsamt för flygbolagen. T ex kostar 1 liter bensin fyra kronor för ett flygplan.

En bieeffekt av flygindustrins expansion är priset. Det är vansinne ur ett ekologiskt perspektiv att en resa till ett europeiskt land som Italien ska kosta 650 kronor som bolaget SAS utannonserar för fulla muggar. Det är också vansinne att flygindustrin, särskilt inrikesflyget, tillåts expandera ohämmat med tanke på den miljöpåfrestning som flyget står för.

Vi som skriver på tycker att en flygskatt ska införas för att dämpa utsläppen från flygindustrin. Vi tycker också att inrikesflyget måste begränsas för att ge utrymme till kollektivtrafiken.

Kom ihåg: Att flyga är ingen mänsklig rättighet - särskilt när våra liv och vår planet står på spel.

Den här namninsamlingen startades den 6 juli 2007 av Robert Zackrisson
Insamlingen avslutades den 1 september 2007