stoppa utvisningarna till Afghanistan

Till: Migrationsverket/Regeringen

Afghanistan är inte berett att ta emot utvisade flyktingar från Europa. Staden Kunduz i norra Afghanistan togs över av talibanerna den 6 oktober i år. Den 23 juli i år dödades runt hundra personer i en självmordsattack mot en fredlig demonstration i huvudstaden Kabul och flera hundra skadades. Det kommer ständigt rapporter om attacker även inne i huvudstaden. Även många statsanställda utsätts
Trots det osäkra läget i Afghanistan har svenska regeringen bestämt att tusentals afghaner ska tvångsutvisas. Även afghaner som aldrig bott i Afghanistan utan är födda och uppvuxna utanför landet i Iran och Pakistan ska skickas tillbaka.
”I Afghanistan dödade de oss med vapen, i Europa dödade de oss med pennan”, skrev Daniel Moradi, som är ensamkommande. Så känner sig många som riskerar att hamna i det vålds- och krigsdrabbade landet - ett land dit svenska utrikesdepartementet definitivt avråder svenska medborgare att resa. Migrationsverket och UD har uppenbarligen kommit fram till helt olika slutsatser och denna dubbelmoral men visar bara en sak – migrationsverket anser att svenska liv är mycket mer värda en afghanska liv.
Många, som tidigare utvisats till Afghanistan, har flytt på nytt och återigen sökt asyl i Sverige. Konvertiter, barn och minoritetsfolkgrupper drabbas särskilt hårt.
Vi kräver därför att den nya asyllagen som trädde i kraft 1 juli rivs upp.
Vi vill att kategorin ”övrigt skyddsbehövande återinförs och att uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller särskilt ömmande skäl åter ska beviljas.
Vi vill att jakten på papperslösa stoppas.
Vi vill att migrationsverket ser över situation i Afghanistan och noga studerar de händelser som gör att UD inte anser det tillrådligt för svenska medborgare att resa till landet.
Vi vill att det utreds hur det gått för dem som tvångsutvisats till Afghanistan. Övriga statliga myndigheter får sina verksamheter utvärderade med jämna mellanrum. Det är dags att titta närmare på vad migrationsverket gjort.

Den här namninsamlingen startades den 9 oktober 2016 av Juma Lomani, Stockholm
Insamlingen avslutades den 22 oktober 2017